® Kvälls fundering

Publicerad 2012-10-10 22:21:00 « Mänskligt,

Hur kommer det sig att så många förlovar sig men få utav dem gifter sig? 
 
 
Satt i en bra diskussion idag. Varför vill man gifta sig? Idag är det inte som förr, då skulle man gifta sig pga religion osv. Idag gifter sig folk kyrkligt utan att vara troende - är inte det ett hån mot svenska kyrkan? Idag kan du även gifta dig på Rådhuset eller valfritt ställe, det om något är väl ändå lite bisarrt? Eller jag vet inte, varför gifter man sig i dagens läge? 
 
Om man nu vill visa sin kärlek och bevisa för folk, eller vad det nu finns för anledningar, kan man inte bara bjuda dem på en riktig brak middag istället? Giftermål idag är inte som det var förr.. 
 
Och varför förlovar du dig? Ska du gifta dig? 
Förr förlovade man sig, för att inom ett år gifta sig - hur många av dem som är förlovade tänker gifta sig inom ett år? Eller är det bara en fluga?
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-10-11 15:39:09

Ska jag gifta mig blir det borligt, varför stå och lova något inför en gud man inte tror på? Det om något är hyckleri.

Jag tycker giftermål är ett fint sätt att visa sin kärlek på. Msn giftet sig ju inte för att få bjuda på mat och tillfredsställa andra, man gifter sig för sin egen skull.

För mig känns det som den ultimata kärleksgesten :)

Svar: Varför väljer du borgerligt? Är det för att visa din kärlek trots att du inte tror på Gud?
JhillhzaN

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-10-11 20:43:58

Helt enkelt för jag inte vill stå och lova massa inför något jag inte ens tror på

Svar: Nej, och det kan man förstå! Men vissa gör ju det iaf..Är bara nyfiken på hur folk tänker :)
JhillhzaN

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-10-11 21:53:25

Det är nog mer för att det är "så man ska göra" enligt folk, tradition typ.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela