® Hundens regler

Publicerad 2012-01-17 09:53:58 « Hundliv,

Vad har ni för regler för era/er hundar/hund där hemma? Får den ligga i soffan, sängen, bordet, stolarna? Hur ser det ut hemma hos dig?

Vissa människor tror ju att man inte är "ledare" över sin hund om man låter den sova i soffan eller sängen, som ett ex. Vissa tror att man inte är "ledare" om man låter hunden gå före i trappor eller ut/in via dörren.
Men då ska jag berätta en sak för er - även den som har bäst "pli" på sin hund kan låta hunden sova i sängen, gå före överallt. Det beror på vad för sorts samspel man har mellan människa och hund. Dock är jag en människa som inte vill ha hunden i sängen, varför säger ni? Jo, jag vill inte ha en massa smuts där -enkelt! Men eftersom hunden är familjemedlem så borde den få vara i sängen? Nix, får dina ungar sova i din säng hela livet? Njae, lite skillnad är det ju ändå. Hunden har loppor, löss, kvalster (finns det i sängen också, men detta är en annan sort), smuts utifrån, fästingar, ägg av olika slag. Hunden har kanske tagit ett bad, och även om du har en korthårig hund så fastnar det små djur ifrån vattnet på hundens päls och följer med ner i sängen.

Hemma hos mig.
  • Ingen hund får ligga i sängen.
  • Ingen hund i soffan - med vissa undantag (när vi väljer att det går bra)
  • Ingen hund i samma rum som vi när vi äter
  • Ingen hund i köket när jag lagar mat
  • Ingen lek inomhus (med vissa undantag, aldrig 1+1 hund leka, men 1 hund med leksak i ett rum går bra)
  • Leka gör vi utomhus!
  • Visa katten hänsyn & respekt
  • Sitt och vänta på varsågod vid matdags.


Jag kan sitta och skriva om det här hur länge som helst, men väljer att avrunda. Så hur det ut hemma hos dig?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Postat av: Jasmine

Publicerad 2012-01-17 17:05:50

Tycker också det är löjligt att säga att man inte är ledare för sin hund om man låter den sova i sängen, gå före genom dörr etc etc.

Min hund sover i sängen och är en riktig "gosmaskin"!

Dock märks det mer än väl att jag är hans ledare. Innan han går upp i sängen så "frågar" han alltid=)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela