® Kumlas Klokaste Hund!

Publicerad 2011-05-03 18:32:12 « Hundliv,

Har fått mail från juryn ifrån KKH!

Mitt bidrag såg ut såhär:

Hej!
Jag vill nominera min hund till Kumlas klokaste hund.
Varför? Jo, hon är den bästa vännen man kan önska sig.

Namn: Zheeba.
Ålder: 4 år den 22 Juli.
Ras: Blandras. Schäfer, Rottweiler och Siberian Husky.

Jag skaffade henne efter att min förra, absolut första, hund fick somna in.
Hon visade kärlek från dag ett och har varit min själsfrände enda sen dess.
Hon har hjälpt mig genom min torgskräck och panikångest, så att jag har kommit på fötter igen.
En hund som vet vad som förväntas utav henne och hon gör allt för att vara till lags.
Hon är min bästa vän och jag vill inte vara med den dagen då hon somnar in, det kommer bli väldigt smärtsamt.
Det är en hund man aldrig glömmer. Men sin strålande charm och vacka utseende så charmar hon alla :)

Då jag mådde som värst så visste jag ändå att hon behövde mig, hon visade mig antal gånger att hon fanns till hands. Vi tränar lydnad, freestyle, trix och balans. Vi lägger även spår med Zheeba då hon verkligen har en näsa för allt. Hon hittar det man inte trodde fanns, både i vått och torrt.

4 kommandon som hon lyssnar till är "fot", "sök" och "skall". Vilket är bra att kunna när man aktiverar sin hund med lite hjärngympa. Hon vet även vad "nej" och "varsågod" betyder, vilket jag tycker är en viktig del i vardagen.
Om jag måste välja mellan alla trick som hon kan så får jag välja "hälsa". När hon bugar sig
och skäller till (ibland). Ett roligt trick som inte alls tog lång tid att lära hon, då hon är lättlärd :)

Både hon och jag älskar att bo lite utanför samhället och bor just nu i Kvarntorp.
Här trivs vi, då Zheeba får utlopp sin stora energi och det finns alltid tillgång till sök områden.

Jag såg nu att jag missat lite, ex det skulle vara 4 kommandon - jag skrev 5 :P
Jag fick även detta mail idag:


Hej igen, vi har ingen riktig fart i tävlingen om klokaste hunden eftersom endast fyra hundar ställer upp. Det är lite av en besvikelse och förvånande men det hindrar inte att tävlingen går vidare och det gör vi med gott humör!  Juryn skulle sammanträtt denna vecka men vi har haft svårt att hitta en tid så det lär bli nästa vecka. Undertecknads tanke är att de fyra ska få en närmare presentation hos Kumlanytt och vi hör av oss framöver, var så lugn.

Med vänlig hälsning

Lars Litzén, Kumlanytt, juryns sekr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela