® Det här med forum

Publicerad 2011-05-10 15:13:37 « Hundliv,

Jag har börjat tröttna på att skriva och konversera med folk i olika forum, varför? Jo, speciellt i hundvärlden, så ser dem bara svart /vitt. Jag ska försöka förklara:

Om du startar en tråd om att du tänkt skaffa en valp, som är en blandras. Då ifrågasätter dem genast varför du väljer blandras istället för renrasigt. Visst att dem flesta tycker att man ska avskaffa blandrasavel helt pga sjukdomar och du vet inte vilken hund du får - sånt kan jag acceptera. Men även om du skaffar en renrasig så vet du inte vad du får för hund. Köper du en vallhund är det inte säkert den har vallegenskaper. Skaffar du en brukshund, kanske den inte har någon arbetsvilja.

Visst att du inte vet vad hunden kommer bli när den blir stor, om du skaffar blandras, men det vet du ju inte heller med renrasigt. Det här med blandraser är ett stort ämne i hundvärlden - det finns tillochmed folk som inte ens kan acceptera en människa för att den har en blandras. Det finns även dem människor som kan ta av sig hatten och säga "jag skulle valt en renrasig istället, då jag märker att jag hellre vill jobba och ha ett större fält med vad jag kan göra med min hund". Men dem flesta nöjer sig med en hund som sällskap - och varför skulle då inte en blandras fungera?

Jag ångrar lite att jag har en blandras, men jag ångrar inte personligheten eller individen i sig.
Visst man blir låst - men det hindrar en inte att hitta på saker med sin hund iaf !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Postat av: Sophie

Publicerad 2011-05-20 23:40:57

Visst att dem flesta tycker att man ska avskaffa blandrasavel helt pga sjukdomar och du vet inte vilken hund du får - sånt kan jag acceptera. Men även om du skaffar en renrasig så vet du inte vad du får för hund. Köper du en vallhund är det inte säkert den har vallegenskaper. Skaffar du en brukshund, kanske den inte har någon arbetsvilja.



Skriver du..



Det där är ju bara bullshit enligt mig, haha.

Just därför man ska köpa renrasigt. För att du Vet vad du får! Om man är en seriös hundägare vill säga, och kollar upp valpen föräldrar o släktingar ;)



Det är ju inte så att du köper en Border Collie, o sen inte kollar om föräldrarna eller släktingarna är bra vallhundar.

Lika lite som du köper en Schäfer, utan att kolla att den har några tävlingsmeriter inom det du vill syssla med.

Alternativt träffar föräldradjuren och Ser att dom besitter dom egenskaperna du anser önskvärda i din valp.



Så det där är ju bara trams, att man inte vet vad man får när man köper renrasigt. Är men Seriös i sitt hundköp, kollar man upp föräldradjuren och längre bak och ser så dom kan prestera det som ska presteras av rasen i fråga!

Postat av: Sophie

Publicerad 2011-05-25 15:18:05

Skulle uppskatta ett svar på min kommentar :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-06-11 14:05:50

Grejen är ju det att med en blandras med 5 olika raser i sig kan aldrig raserna vara i harmoni. Du kan inte blanda en border collie, jack russell, rottweiler och new foundland och kunna räkna med att det blir en bra och stabil hund. Och visst, du kan inte räkna med att du får en bra hund om du köper en renrasig, men å andra sidan kan du kolla upp hundarna i mååååånga led bakåt och skaffa bakgrundinformation. Köper du en blandras så är mamman och pappan oftast "jättebra hundar". Enligt vem? Är dom höftröntgade? Ögonlysta? Armbågsröntgade? Epilepsiutredda? Är dom bra mentalt? Väger det ena upp det andra? Har någon av syskonen till föräldrardjuren bettfel? osv osv.. Listan kan göras lång! Det finns en anledning till att vi har SKK och SBK i Sverige som samlar info, gör MH och MT och eftersom det är viktigt för att fortsätta föra en bra och sund djuravel!!! Blandraser är inte bättre än renrasiga och kommer aldrig bli!



Köper du en schäfer och vill ha mycket arbetsvilja, då kollar man bakåt i leden, på mamman, syskon till mamman, pappan, syskon till pappan osv! Det är lätt att se vilken hund som är bra och vilken som inte är bra. Samma gäller border collie - som för övrigt blir inte valparna registrerade om inte båda föräldrardjuren har gjort godkänt vallprov.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela