® Lördag!

Publicerad 2011-03-20 22:51:43 « Vardagen,

Eftersom solen sken och livet kändes allmänt tråkigt, tänkte jag att jag skulle prova dem olika metoderna som Monica tipsade mig om häromdagen.. Vad gäller apportbocken, men eftersom det var lerigt och snöigt överallt så använde vi dragtrasan istället ;)

Zheeba fick öva på följande grejer:
* Sitt (ovanligt va? ;)
* Kanin
* Sitt fint
* Vinka
* Hälsa
* igenom
* Tass
* Spark
* Dido
* Dodo

Dessa fick hon köra igenom UTAN handtecken, det har varit ett helvetiskt att ta bort handtecknen speciellt då hon gillar att skälla ut en när man bara använder ord. Har jag använt rösten en gång, utan handtecken, så skäller hon och går igenom heela registret.. Vilket alltid är populärt hos grannarna. + Att jag inte ville att hon skulle skälla för mycket, då vi var precis utanför dörren ;P

Vi körde även lite på det här med lydnaden:
* Platsliggningen (hon låg still i hela 4 minuter, med ca 20m avstånd) *tummen upp*!!!
* Ligg under gång (funkade någotsåndära)
* Apport med trasan - funkade tills hon hittade bollen och fick ryck med den istället.
* Linförighet.
Jag är så stolt över henne, hon är en toppen hund som är en perfekt hund om man inte fattar vad man gör utan låter hunden trixa sig fram ;P Dock gäller det att ha tålamod då hon gärna piper och skäller -.-

På eftermiddagen så gick vi promenad med svägerskan och Azcona!
Vi gick till paddocken, där det redan stog en gubbe med sin hund + någon tjej med sin hund.
Jag visste att dem var där och hörde deras hundar skälla så självklart bad jag Zheeba skälla på vägen dit, så dem förstog att vi var i närheten..
Vi kommer upp mot paddocken, och möts av en hund som springer mot oss - sätter hundarna ner, gubben ropar på sin hund. Och frågar oss om det är oskar. Nej, svarar jag. Är det en hanhund? Nee svarade jag. Han ropade till sig sin hund som absolut inte kom i närheten utan sneglade på sitt egna spår.. Vi väntade ut hunden, att den skulle springa till sin husse. Gubben vänder sig om, ropar på hunden som springer dit, pratar med tjej och ber henne koppla hunden för vi kommer med en hanhund. Jag skrattade så jag dog lite inombords. Hörde han inte riktigt?

Det som är så roligt är att Zheeba kan betraktas som hanhund på avstånd, vilket är ganska bra när folk frågar såna frågar. Det är ofta problem med hanhundars utfall mot andra hanhundar, då har dem respekt - men inte när det är tik + tik?! Det är ju ännu värre, dem slåss ju hårdare - kanske tom till döden! Det är ju ännu värre. Då frågar jag hellre om det är en tik eller hane, för att vara på säkra sidan :/

Zheeba och Azcona fick springa lite i snön och så gick vi hemåt :)

Nu ikväll åkte vi till Statoil innan hjärtat åkte till jobbet - jag hade inte en tanke på att koppla Zheeba. och sa då till Marcus att han kunde släppa av oss vid butiken, ca 400m ifrån lägenheten. Jag måste ju börja lita mer på Zheeba, och mörker + lös är en bra kombination då. Det gäller bara att se saker före henne. Det sprang en katt över vägen, men hon skötte sig utmärkt. Han få fart men stannade till och kom tillbaka (????) när jag stampade och morrade åt henne! YAY! Tänkte jag.. Berömde som fan, men höll henne i nackskinnet, knäppte med fingret med kommandot.. Sen var hon mega duktig när hon fick springa och göra ifrån sig - kom tillbakapå stört och nu sover hon :)


Hälsa & Sitt Fint :)


Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men Knocken kommer troligtvis tillbringa en vecka med oss i sommar. Det kommer bli en intressant vecka. Äventyr, långpromenader och hjärngympa står på schemat då. Det kommer även vara intressant för mig, jag har inte haft honom ensam förut. Vill han åt ett håll så är det svårt att hålla emot, det är några kg - närmre 50 än 30 :P Så det gäller att jag visar på en gång vem som bestämmer av oss, på promenaderna. Knocken är av rasen Alaskan Malamute och är en ras jag varit sugen på länge, men säkert aldrig komma ha kunskap eller intresse för drag för att kunna skaffa en. Jag tycker ju som så att polarhundarna ska få göra det dem är avlade för. Han får dra hos sina ägare, vilket inte många ägare tänker på - att det är en draghund, dem cyklar med dem. Ja, men det hjälper ju inte :/

Men som sagt, det kommer bli mycket intressant :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela