® Lite funderingar kring lek och bur inomhus

Publicerad 2011-08-20 14:01:34 « Hundliv,

Det är många hundägare som har sina hundar i bur på nätterna. Jag, personligen, kan inte förstå varför? Varför skulle inte hunden få lägga sig där den själv vill? Är du orolig att den hittar på dumheter under tiden som du sover - sätt upp en grind? Det finns även människor som har sina hundar i bur trots att dem är hemma.
Nu pratar jag inte om vad lagen säger, men sunt förnuft och logiskt tänkande säger ju helt fel?
Men då kanske ägaren säger något med att det blir lugnast för hunden om den får vara i bur, den känner sig trygg där inne etc. Konstigt? Den har inget annat val än att sitta där.
Jag tycker det är elakt, en hund ska kunna känna frihet men ändå under kontrollerade former!
Men när hunden är ensam hemma, så tycker jag att den kan vara i bur eller ett rum. Men är ägaren med så släpp kontrollen!

Vissa tycker inte om att hundarna leker inomhus. Vare sig det är med en annan hund eller med leksak. Jag är lite dubbel på den fronten. Jag vill inte ha en hund som bara ligger ner inomhus, hunden ska ju kunna få göra liiite som den vill. Men det finns gränser där med. Vart min gräns går är jag lite osäker på just nu.



Här hemma är Zheeba aldrig i bur, hon kan acceptera det men eftersom vi inte har någon så är hon aldrig i någon. Åker vi bort så följer hon med. I bilen sitter hon inte i bur, för att ekonomin säger stopp på den frågan just nu och ett tag framöver. Om jag tycker att Zheeba är svår att hantera så har jag kvar kopplet på henne så att jag lätt kan hålla koll på henne, lägga henne ner så hon ligger still etc.

Lek inomhus kan jag acceptera, då hon blivit så gullig med att visa upp sina leksaker när pappa kommer hem eller om man frågar vart busen är. Men inte allt för mycket fartfyllt lek - det gör vi ute.

Hur har ni det hemma?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela