® Jag är inte rasist, men...

Publicerad 2012-11-10 11:03:00 « Fakta, Mänskligt,

Jag har en ganska stor svaghet, ett ämne som kan få mig att gå igång på alla cylindrar.
Ämnet jag pratar om är "missbruk" och "uteliggare", varför jag räknar dem som ett ämne fast det egentligen är två - är för att dem hör ihop..
 
 
.:. Missbruk .:.
När man pratar om missbrukare så handlar det oftast om droger, alkohol och tabletter. Men det finns andra missbruk, men jag tänker inte skriva om dem här, utan jag fokuserar på droger. 
Jag har inga problem att prata öppet om detta, då det ändå är något som finns i mitt liv - vare sig jag vill eller inte, så kommer det in på mina nerver ändå. 
 
Vissa människor har även den uppfattningen, om missbrukare, att dem har valt den vägen själva. Dem har själva valt att använda detta. Jag kan hålla med, till viss del! För även om du själv väljer att ta den där tabletten, eller röka den där jointen, och väljer att fortsätta - för att du gillar (och mår troligtvis bättre utav det) effekten, så blir det som ett beroende då du inte vill må sämre, du vill ha den där effekten - därför fortsätter man!
 
Men det kan ju även gå så pass långt att du blir van vid det här livet, att du glömmer bort "den riktiga världen" och går in i en annan värld. Även om våra världar är lika, så är dem helt olika. 
Dessa människor har en helt annan syn på livet, än vad vi "svensson" har, och vi borde acceptera och respektera detta!
 
 
 
.:. Uteliggare .:.
Här hamnar du oftast pga missbruk, du har fått skulder upp över öronen och kan inte komma på fötter själv. Här är det oftast för att myndigheterna inte tar itu med personen, hjälper dem att få en lägenhet. Personen mår oftast så pass dåligt, känner sig smutsig, bortglömd och har en fruktansvärd ångest. Ångesten dämpas av droger, men den kan även stegra då dem vet att det är fel..
 
 
 
 
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
 
.:. Erfarenhet .:.
Jag kan berätta om mitt blodsband. Min pappa har, så länge jag kommer ihåg, alltid varit överallt och ingenstans. Han har legat ute i snöstorm, varit in och ut på olika behandlingshem. Alkohol och droger. Han vill men kan inte sluta. 
När man pratar med honom så säger han att han vill ha ett bättre liv. Han vill ha egen lägenhet, jobb, vara drogfri, och ha bra kontakt med sin enda dotter. Detta är inte ord som bara kommer ut när han är ren, utan detta finns med jämt!
 
Jag har alltid fått stå ut med hans löften, som sen inte uppfylls, att han ska göra saker. Att det är si eller så. Men ingenting stämmer, ingenting blir som han sagt eller lovat. Man får alltid dubbelkolla, om han berättar något, för att se om hans ord stämmer eller inte.
 
.:. Ett helt nytt sätt .:.
Men jag har ändrat attityd, jag har lärt mig att hantera honom på ett helt annat sätt, även om den där morsan inom mig vill komma fram och skälla lite ibland.
 
Jag minns ett tillfälle då han skulle få komma ut från ett behandlingshem, x antal år sen, och detta var säkert 5-6e gången på bara 2-3 år. Han ville verkligen få ordning på sitt liv, det hördes i hans röst och tonfall. Han har så höga hyresskulder att han inte får stå på ett hyreskontrakt själv, utan behöver borgenär eller hjälp ifrån socialen. Han gick till soc, för att be dem hjälpa honom, och blev nekad. Han har iofs en inkomst (förtids pensionär) sen tidigare. Men att stå på ett hyreskontrakt ville dem absolut inte hjälpa till med! 
 
Han kände sig sviken, och maktlös. När inte ens socialen hjälper honom så kan det bara gå åt ett håll. Och ja, det gjorde det också.. Han kom in i missbruket igen, då det var det enda han kände till, och där blev han fast..
 
 
.:. Varför? .:.
Man kan ju börja fundera på varför inte socialen kan hjälpa till med en sådan självklar grej!
Jag säger inte att det är fel, jag säger heller inte att det är rätt. Men kampen slutar inte här, absolut inte för mig. Och eftersom att jag har såna problem med det här ämnet, så vill jag mer än gärna ta reda på så mycket information som möjligt... Får socialen verkligen göra så här?
 
.:. Exempel .:.
Personen ifråga har droger bakom sig, har förtidspension, och har inte råd att bo kvar i sitt hus där han bott i många många år. Nu behöver han flytta. Han kontaktar socialen, och kräver att dem ställer sig på hans kontrakt. Efter mycket om och men så har den här killen en lägenhet, socialen står på kontraktet. 
Men vart finns lägenheten då? Jo i slummen. Där den här personens fiende finns - droger. Här kan vi prata om idioti. 
 
Visst, människan väljer själv att röka den där jointen, ta den där tabletten eller dricka den där ölen. Men det här är som att sätta tändstickor i en pyromans hand.. 
 
 
.:. Summan av kardemumman .:.
Varför kunde socialen hjälpa honom, men inte min far? 
Vad är skillnaden? Och hur schysst är det, av socialen, att flytta gamla missbrukare till ett område som är känt för att vara full av droger? Får socialen verkligen agera på det här sättet? Har man inga rättigheter längre, som människa? Vad hände med att socialen hjälper dig? Vilka ska socialen hjälpa istället för dessa utsatta människor?
 
Det tänker jag forska vidare i...
 
 
 
Visste du att..
  • Någon som tar droger, gör detta för att bli av med någon smärta eller oönskade känslor, inkluderat uttråkning.
  • När någon drog går ur, kommer smärtan eller andra känslor som bedövades tillbaka, kraftigare än innan.
  • Livsstil som innebär korta perspektiv och snabba belöningar.
  • Var gång någon blir ”hög” mår de inte lika bra som tidigare gånger och för var gång känner de sig lite sämre efteråt.
  • Hasch-rökarna vill kanske inte ha drogen... De BEHÖVER drogen för att ta bort oönskade tillstånd som drogen skapat i deras kroppar.
  • Ångestdämpande och smärtlindrande (medicinskt)
  • Ny forskning har visat att Ecstasy ger på lång sikt mycket allvarliga skador på nervsystemet.
 
 
Läs Också Om
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela