® Hundras - Blandras

Publicerad 2012-11-05 10:32:00 « Fakta, Hundliv, Hundraser, Tips & Trix, Zheeba,

Att skriva om blandraser, i allmänhet, är svårt så jag tänker istället dra upp olika exempel på dem blandraser som jag har stött på under mitt liv. 
 

(Schäfer + Sib.Husky + Rottweiler + Newfoundland)
 
Allmänt om hundar:

Vikt: Varierar från under 1kg till 80 kg
Äter: Är allätare men vill helst ha köttmat
Hastighet: Den snabbaste springer kring 70 km/h
Minsta hundras: Chihuahua
Största hundras: Irländsk Varghund
Äldsta hundras: Saluki
Populäraste hundras: Schäfer
 
 
Alla våra hundraser är blandade med någon annan ras, från början. Hur har man annars kunnat avla fram en viss ras standard? Men blandras kan även vara en renrasig hund som inte har fått stamtavla, pga att föräldrarna inte blivit stambokförda. 
 

(Schäfer + Amstaff)
 
En blandras, som dem flesta ser dem, är en hund som har mer än en ras i sig. Men varje hund blir speciell, även om man jämför syskon. Ingen är den andre lik, även om dem kan få vissa likheter. 
Det är oerhört svårt att avla fram friska och sunda individer, både inom renras och blandras, då man aldrig kan vara 100% säker på vad man får för avkommor. Men dem flesta har lyckats få fram bra hundar genom åren, men det krävs lite mer än en hane och en tik för att få den kunskapen.
 
Men blandrashundar får tävla i vissa grenar, och du kan även delta i utställningar med din blandras. 
Blandis arrangerar dessa, tillsammans med många fler aktiviteter och föreläsningar, och här är även renrasiga hundar välkomna att ställa upp. 
 
(Korthårig Collie + Bordercollie)
 
Dem blandraser jag har träffat, har alla varit olika - precis som renrasiga. Dock så är jag en utav dem som gillar blandraser, då ingen ser likadan ut som den andra. Även om det är samma raser i dem, så kan dem få dem olika egenskaperna från raserna. Ta tex min hund, Zheeba (som är överst i inlägget). Hon har jaktinstinkten efter Sib.Husky, vakten efter Rottweilern (eller Schäfer) och pipet / stressen efter Schäfern. Jag har inte märkt av Newfoundland på något sätt. Medans någon av hennes syskon kanske har mer av Newfoundland än av tex Sib.Husky. Då jag inte träffat någon av hennes syskon, så kan jag inte svara på det.
 
 
Källor:
 
 
Fler Artiklar Om Hundraser: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela