® Det här med klicker

Publicerad 2011-05-13 17:18:21 « Frågor & Svar,

Använder du klicker?
Av vilken anledning?
Hur fungerar det för dig och din hund?
Om din hhund är "inklickad", är du inte rädd att den ska reagera på andras klicker då?



Jag använder inte klicker av den enkla anledningen att jag inte behöver. Då kommer nästa fråga - varför behöver jag inte? För jag anser inte att man behöver använda dubbelkommandon på en hund som redan fattar att "bra" betyder godis. Varför då använda "klick" - "bra" - godis som beröm?
Jag kan acceptera att folk använder det, men jag förstår inte varför. Och att säga "men det fungerar för mig och min hund" förklarar ingenting. Av vilken logisk anledning ska du använda ett klick ljud innan du säger "bra"?

Vad hände med den gamla hederliga inlärningen, som har fungerat i alla år?
Är det så att folk inte kan tänka logiskt? Eller är det för att dem tycker att hunden och människan ska ha en apparat som är emellan dem? Jag förstår inte!

Jag kan dock förstå filosofin i det hela, att hunden ska tänka själv vad du ber den om och att den ska börja smått och arbeta sig upp till slut resultatet. Men varför inte bara be hunden göra det på en gång?



Så är du klickeranvändare, förklara gärna för mig av vilken anledning du använder klicker och förklara varför du inte kan använda det "gamla" sättet.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Postat av: Amanda & Akila

Publicerad 2011-05-14 16:34:12

Jag kör inte klick-bra-godis. Klick-godis.



Anledningen att jag fastnade för klicker är ju för hur Akila är vid träning. Säger man bra, kanske bara någon sekund i efterhand och ger henne godis blir hon så till sig och glömmer nästan bort vad det var hon gjorde. Klickern har hjälpt oss i träningen, hon behåller lugnet samtidigt som hon vet att klick-godis. Hon blir enklare att träna helt enkelt!



Klicker har inte med shejping att göra, att hunden ska få tänka ut själv. Det är två helt olika saker :)

Bara för man klickar behöver man inte shejpa

Postat av: Sophie

Publicerad 2011-05-20 23:33:35

Varför klicker? För att kunna markera för hunden i just rätt millisekund när den gjorde rätt.

Mitt Bra, kommer aldrig att komma lika snabbt och/eller exakt som ett Klick.

Just därför, för att kunna belöna det Exakta beteendet hunden utför just då, för det kan jag inte med min röst - för det blir alltid en fördröjning från det att hunden utför det önskvärda beteendet, till det att vi har sagt vårat bra. Och då blir det lätt att man kan belöna fel beteende, ofta ett slutbeteende.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela