® Understimulering

Publicerad 2011-03-18 13:13:47 « Frågor & Svar,

Fråga: Hej! Jag undrar bara hur ofta du aktiverar din hund egentligen? Du uppdaterar inte så ofta och så skriver du inte speciellt mycket om vad ni gör på dagarna, era vardagar hur dem ser ut.. Tack på förhand.

Svar: Hej hej! :)
Njae, anledningen till att jag inte uppdaterar varje dag är för att det händer inte så mycket på dagarna.
Sambon sover, då han alltid jobbar natt. Sen är det vinter - dvs att livlig träning uteblir då det är snö ute. Både kallt och halt. Bökigt etc. Men visst händer det att jag aktiverar Zheeba - inte flera gånger i veckan, det kan dröja 3-4veckor innan nästa övning kommer. Jag är inte den som vill att man hund ska kräva att aktiveras varje dag. Inomhus är det aldrig lek, då är det lugna puckar ! Då sover hon oftast.
Ute är det full fläkt - det är oftast där det roliga händer.

Och självklart är det inte bara sova som gäller inomhus. Vi kör trix, sök och kontaktövningar också.
Men som sagt, det blir inte så ofta som alla andra som aktiverar sina hundar.
Vad händer den dagen du blir sjuk och hunden vankar av och an och vill hitta på något. Det går ju inte?
Jag är mega glad att Zheeba är så pass anpassningsbar att hon klarar sig ett bra tag med den aktiveringen hon får, så sällan..




För övrigt så fick jag tips från Monica, ang apportbocken.
Så jag hade tänkt träna på det idag - Zheeba nöjde sig med att leka i snön. -.-
Och jag som inte alls är så glad i snö - vände på klacken och ger henne aktivitetsbollen ikväll istället ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2011-03-18 17:19:38

Om man aktiverar en hund varje dag blir den ju bara överstimulerad :) Bäst att ha lagom :D

Postat av: Amanda & Akila

Publicerad 2011-03-19 09:35:37

Sen märker man ju på sin hund oxå vad den kräver. Märker man att den mår bra på det man ger den så fortsätter man ju med det :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela