® Den illegala Rovdjurs jakten

Publicerad 2012-11-27 16:15:00 « Fakta, Mänskligt,

Vad som förvånar mig mest, när det gäller den illegala rovdjursjakten, det är att ingen gör något åt saken. Jag säger varken bu eller bä, men när djuren får lida pga människan är så in i helvete dum, då är det banne mig något att ta till sig!
Läste i en artikel idag: "Grymheten förvånar. Man kör över rovdjuren flera varv med skotrarna innan man dödar dem, bara för att de ska lida". Jag menar, vart är vi på väg?
 
Här hittar ni artikeln!
 
4 Fakta om rovdjursjakten:
  • Ungefär 20 vargar, 150 lodjur, 50 järvar och 15 björnar skjuts, jagas, fångas i fällor och förgiftas varje år i den illegala jakten, enligt en rapport från Världsnaturfonden.
  • På 1600-talet infördes i Sverige skottpengar för björn och varg. Den sista statliga skottpengen för varg delades ut i Härjedalen 1965.
  • 1965 beslutade riksdagen att vargen skulle fridlysas. Björnen blev fridlyst på 1910-talet, lodjuret på 1920-talet och järven 1969.
  • Regeringen bestämde i fjol både om tillförsel av nya vargar och om licensjakt på 20 vargar. Djurägare får bidrag till olika förebyggande åtgärder och ersättning för tamdjur som skadats eller dödats av rovdjur.

Källor: WWF, Naturvårdsverket, Rovdjurscentret de fem stora, regeringen, Wikipedia.

 
 Visst, jag förstår att man ska jaga vissa djur, men att utgå från att låta djuret lida - nej, jag får inte in det i huvudet! Där försvinner all respekt, för dem människorna, från min sida! Djuret kan väl inte förstå varför den får lida? + Det går inte att utrota en ras genom att plåga dem till döds!
Däremot kan jag fascineras utav dem "riktiga" jägarna, som håller sig inom lagens regler. Dem har min fulla respekt!
 
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela