® Kvällsträning

Publicerad 2012-02-02 21:20:19 « Träning,

Fick ett sånt där ryck, som jag kan få ibland (dem flesta hade sagt adhd/add impulsivitet), så tog med mig två leksaker till hunden och gick ut och lekte med henne. Vi tränade lite på fotgående, ställande / läggande under gång. Men även ligg - gå vidare - hunden kommer in mot min vänstra sida i fotgående position.

Hon har fattat vinkeln totalt. Min älskade lilla snuppis gumma!
Jag måste få med henne på film lite oftare - bäst är hon! :) <3

Meningen var ju att jag skulle träna på det här som Fredrik Steen pratat mycket om - med hundar som jagar vilt - men det fungerade inte riktigt på min hund. Då kommer vi återigen till samma fråga som jag har ställt förut: Smart / Dum Hund? (se nedan)



Enligt Fredrik Steen ska du då leka upp intresset för dessa leksaker - kasta en åt varsitt håll (den ena åt höger, den andra åt vänster tex) och hålla fasta hunden. Hunden kommer då att stirra sig blint på en leksak, då leder du den mot den andra. På det viset kommer hunden förstå att det är du som är jakt ledare - inte hunden!

MEN! ett stort MEN!

Min hund, Zheeba, är ju antingen för dum eller för smart för den här uppgiften. Så vad gör hunden? Jo, hon sitter kvar och stirrar blint på mig!?! Det hjälper väl inte? Nee, hon frågar mig om lov att få spring fram till en utav leksakerna (oftast då den sistkastade) så vad gör jag i det här läget? Jo, jag bestämmer åt henne. För jag kunde ju inte avbryta! Så jag stog en bra stund och analyserade vart henne blick drog emellanåt, och den drog åt den sista jag kastade - då vände jag henne mot den andra och sa varsågod.

På vägen hem var hon klockren och ville självklart fortsätta - vilket vi kommer göra ;)
Det är såna här glödande stunder jag behöver ibland! :) <3


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela