® Add / Adhd

Publicerad 2011-09-13 21:51:52 « Mänskligt,

Det är inte många som vet, men jag har fått diagnosen ADD.
Det är nästan som ADHD - fast jag är inte lika hyper eller tappar humöret
som dem flesta gör. Tappar jag humöret så vet jag vad jag gör - 99% av
alla gånger iaf - det blir aldrig så allvarligt som dem flesta jag känner iaf.

Jag har problem med uppmärksamhet och har koncentrationssvårigheter,
svårt att komma igång och avsluta saker (som dem flesta andra latmaskar ;P)
Och att få diagnosen ADD har inte stjälpt mig på något sätt. Jag är fortfarande
samma människa - men jag får snabbare hjälp med mina problem. Och det har
även förklarat varför jag har haft så stor panikångest tillsammans med panikattacker.


Jag fick min diagnos i våras och har inte riktigt brytt mig mer än att jag får hjälp
med mina problem. Min socialpedagog vill att jag ska börja med concerta, och jag
som hatar att äta tabletter är väldigt skeptisk mot det. Det behöver inte vara dåligt,
men jag tror inte att det skulle fungera på mig pga att jag fungerar som bäst när
jag får rutiner / struktur på vardagen. Och det får jag inte genom att gå hemma,
komma upp tidigt och göra saker under dagen gör mig betydligt piggare och får
mig att göra mer saker och hålla mig till det - jag blir inte lika tankspridd.

Vissa har märkt av min panikångest medans vissa inte alls har sett det eller ens märkt det
på något sätt - kanske för att jag blivit bra på att dölja det så gott jag kan eller för att jag
verkligen inte vill visa för att det är dumheter (enligt mig) och att det ska gå över. Envis?
Ja det är jag ;)



Förra veckan började jag i en gruppbehandling som inriktar sig till vuxna personer med
ADD / ADHD. Jag har haft höga förhoppningar om den här gruppen hela sommaren. Och nu
när jag börjat så känner jag att jag vill se resultat på en gång, men det kommer ta ett tag.
Just idag kom vi in på något som kallas för "mindfulness" aka leva i "nuet", bli medveten
av nutiden, vad du känner / hör / ser just nu. Vad som händer med kroppen vid olika situationer.
Och det är precis vad jag tänkt skriva lite om nu då jag tycker det är väldigt intressant, för
det är precis vad man borde göra. Man kan inte göra något åt det förflutna eller framtiden -
bara leva i nuet och göra det bästa av situationen :)


Vi har i läxa till nästa vecka att leva i nuet, en övning om dagen i olika situationer.
Tex stå i duschen och vara medveten om hur vattnet rinner på kroppen, kunna beskriva
det för dig själv om vad det är du känner. Vad du ser och hör. Kommer du på dig själv
med att tankarna vandrar iväg så ska du berömma dig själv och försöka komma tillbaka
till nuet, vad är det som händer. Och du har redan gjort ett stort steg - du lyckades gå
tillbaka till nuet - vad som händer just nu..



Vi ska även göra en övning varje gång vi träffas.
Vi sitter i rummet och vi blundar / tittar. Vi ska slappna av men ändå vara vakna.
Vi ska fokusera på olika ljud, klockan som tickar. Ventilationstrumman som låter,
bilarna utanför fönstret eller ljudet från folk utanför rummet. Vi fokuserar på ett ljud
i taget och det är samma sak där. Kommer vi på oss själva med att tänka på något
annat eller lyssna på något annat än det vi har bestämt oss för att lyssna på så ska
vi berömma oss själva och återgår till samma ljud. Byter sen från det ljudet till något
annat ljud, något högt eller lågt. Allt beror på hur mycket du klarar av själv.
Vi byter övning och känner efter hur det känns att sitta på stolen, hur det känns med
luften ovanpå våra händer och hur kläderna känns på kroppen. Beskriv för dig själv,
koncentrera dig på en känsla i taget!

Dem här övningarna gör vi för att öka uppmärksamhetsförmågan, och kunna hålla
oss koncentrerade på en sak i taget och inte gå efter impulser. Om vi tex dammsuger
och märker att det behövs diskas - så avslutar vi dammsugningen och diskar. Vissa
utav oss dammsuger klart och kan inte sluta tänka på disken, men då har vi iaf gjort
klart en sak och kan då gå vidare med att diska.
Men avslutar vi att dammsuga för att
diska den där disken - då har vi svårt att gå tillbaka till dammsugaren igen och gör
något helt annat. Dem här övningarna ovan är bra för folk med ADD / ADHD som har
svårt att fortsätta med saker dem påbörjat, även andra människor självklart.

Det handlar om att du ska vara den som styr din uppmärksamhet, inte att den styr dig.




Jag märkte att det är hur svårt som helst att förklara via text - lättare att skriva av boken egentligen
men det orkar jag absolut inte, så ni får nöja er med detta :)
Har ni några frågor? :D
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela