® Du frågar - Jag svarar!

Publicerad 2011-01-24 12:01:51 « Frågor & Svar,

Fråga: Jag skulle vilja ha bara liksom hjälp.. Min Moster's hund DRAR och sliter otroligt mycket när man går med honom i koppel, visserligen har det blivit mindre men det är fortfarande ganska störande medtanke på att han drar så att han då och då knappt kan andas "/, har du något tips på hur fasen jag kan få honom sluta dra så himla mkt?

Svar: Har du provat att kommunicera med honom? Dvs stanna under promenaden och vänta tills kopplet inte är så stramt. Jag har själv haft samma problem med två andra hundar. Framstegen gjorde dem när jag vart lugnare. Tex: Hunden nästan hoppade fram och drog i kopplet, jag stannade och sa dens namn och "kom". Berömde inte för ens hunden var vid min sida (höger eller vänster spelar ingen roll.) Jag använde inget godis, bara klapp och rösten men visst kan man använda godis eller leksak om hunden blir mer tänd på det. Om din mosters hund gillar godis och jätte gärna vill ha, använd det! :) När jag började gå sa jag "här" och om hunden hoppade fram igen så gjorde jag om samma sak: "namn" - kom.
Det tar ett tag innan hunden lär sig att inte dra. Det tar en evighet känns det som. Men är man konsekvent och är man betydligt roligare och mer intressant än omgivningen så tror jag nog att det kommer bli bra :)
Jag önskar dig lycka till!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen


Undersköterska, med inriktning på psykiatri. Levt med social + agora fobi i ca 10 år. Sambo. ADHD. Paniksyndrom. Har hundar, katter & Kanin. Boogeyman under sängen. Vill men gör inget. Mamma. Ångest+Depression syndrom.

Follow on Bloglovin

bloggar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela